26.6.10

inilah Islam

Bismillahirahmanirahim

Assalamualaikum
Moga kalian semua dibawah payung lindungaNya insyaAllah

Lamanya tak menulis.
Haih, masih belum konsisten dalam penulisan. Teringat pesanan kak A buat sahabat saya, Halawatuliman (bukan nama sebenar)
"tulis secara konsisten. tulis 10 ayat pun takpe. asalkan konsisten"
istiqamah. suka dengar perkataan tu, tetapi nak mengamalkannya, susah! tidak dapat tidak kena berusaha!

teringin nak menulis cuma itulah ilham datang dan pergi begitu sahaja.

insyaAllah, sedikit perkongisian yang diambil daripada buku 'Bagaimana menyentuh hati, Abbas As-Siisiy

-----

Kisah ini dialami oleh seorang muslim warga negara Jerman yang bernama Yahya Syuvskuh. Kisah ini bermula tatkala ia dan isterinya menumpang kenderaan umum. Waktu itu mereka berdua duduk di kursi. Tidak lama kemudian seorang lelaki tua berbangsa Afrika naik dan ternyata kerusi-kerusi sudah penuh dengan penumpang, sehingga lelaki tua itu berdiri. Dengan cepat Yahya bangkit dan mempersilakan lelaki tua itu untuk duduk. Lelaki tua itu pun berterima kasih lalu duduk, namun tiba-tiba dia menangis. Yahya terkejut dan bertanya tentang sebabnya, tetapi tak menemukan hasil, kerana lelaki tua itu berbicara dengan bahasa Inggeris sedangkan Yahya tidak boleh berbahasa Inggeris. Lalu ia mencari tahu dari para penumpang yang lain, dan dari merekalah ia mengetahui bahawa lelaki tua itu datang dari Afrika Selatan dan baru pertama kali dia melihat ada orang kulit putih yang mahu memberikan tempat duduknya. Yahya menceritakan kisah ini seraya berkata "Inilah Islam"


Masih dalam kisah Yahya, kisahnya kali ini terjadi tatkala ia berada di kota Makkah. Ketika tiba waktu solat, ia pergi ke Masjidil Haram . Ia lupa untuk membawa sejadah. Tatkala berdiri untuk melakukan solat ia melihat ke tempat sujudnya terdapat batu-batu kerikil, ia berkata "ini adalah bahagianku". Akan tetapi, tiba-tiba orang berkebangsaan India yang berada di sebelahnya melepaskan jaketnya dan menghamparkan di tempat sujud Yahya. Yahya menutup kisahnya dengan ucapan "Inilah Islam"

-----
SubhanAllah!
T_T
Agama Allah - Islam ituuuu innnnndahhhhhhh. kan? kan?
Cuma sekarang..... keindahan itu tidak kelihatan =(
Yosh duta-duta Islam!
kita kongsikan keindahan Islam!

2 comments:

islahnafsi said...

Subhanaallah...pendek je kisah die tp alhamdulillah....best sgt...nih sume kisah dlm buku tuh ek akak.cam menarik je buku nih....

maisarah said...

ye zam ^_^
mmg menarik =)